Peliteollisuus ei suinkaan ole säilynyt muuttumattomana. Vielä jokunen vuosikymmen sitten pelien kehittäjät keskittyivät lähes pelkästään pelimekaniikan kehitykseen, kun vastaavasti tänä päivänä pelien on kyettävä paitsi tarjoamaan sujuva ja mukava pelikokemus, myös herättämään ajatuksia ja tunteita pelaajassa. Suomalaiset pelialan ammattilaiset ovat tässä onnistuneet ja vuoteen 2018 mennessä Suomessa on jo satoja eri peliyrityksiä, uusia julkaisuja tulee reilu sata vuodessa, alan koulutus ja rekrytointi käyvät kuumina ja liikevaihto on jo yli kaksi miljardia euroa. Vuodesta 2017 Suomalaiset peliyritykset ovat myös alkaneet listautua pörssiin innolla. Eletään suomalaisen pelinkehityksen nousukautta.
Suomen peliala jo Euroopan kolmanneksi suurin
Suomen peliteollisuus on erinomainen osoitus siitä, että meiltä ei puutu innovaatioita eikä liiketoimintaosaamista. Vaikka markkinoiden pieni koko luo alalle monia haasteita ja ulkomaisten sijoitusten puuttuminen hankaloittaa kansainvälisillä markkinoilla menestymistä, suomalaiset pelialan toimijat osaavat hyödyntää digitalisaatiota ja pilviperustaisia palvelumalleja erinomaisen hyvin. Globaali menestys ei siis todellakaan ole poissuljettua.
Vuosi 2015 oli suomalaisen peliteollisuuden nousun aika. Kasvussa olivat niin pelijulkaisujen määrä, toimialan työllistävyys kuin alan kokonaisliikevaihtokin. Suomen pelialan liikevaihto (pelinkehitys ja pelipalvelut) oli vuonna 2015 noin 2,4 miljardia euroa. Tämä vastaa kokonaisuudessaan peräti 25 % ICT-alan liikevaihdosta. Markkinoiden suurin tekijä on epäilemättä Supercell, joka teki vuonna 2017 huiman 2,1 miljardin euron liikevaihdon. Suomi nousi pelinkehityksessä Euroopan kolmen suurimman maan joukkoon. Toimialan kannattavuus on ennennäkemättömän hyvällä tasolla ja markkinointi-investointien tehostaminen povaa jatkumoa menestykselle myös tulevaisuudessa. Suomalaiset yritykset ovat ymmärtäneet, että kansainvälistä menestystä ei alalla ole mahdollista saavuttaa ilman suuria taloudellisia riskinottoja.
Jo vuonna 2015 peliteollisuus työllisti peräti 3000 suomalaista ja ammattitaitoisista pelialan ammattilaisista on jatkuvasti huutava pula. Peliharrastajat lähtevät kuitenkin yhä enemmän mukaan opiskelemaan alaa sen myötä kun koulutustarjonta kasvaa. Peliala nähdään ylväänä ja energisena alana, mahdollisuutena niille, jotka haaveilevat nopeasta rikastumisesta ja kansainvälisestä menestyksestä. Vaikka Suomi on globaalissa mittakaavassa vielä varsin pieni tekijä, juuri suomalainen into ja päämäärätietoisuus ovat niitä ominaisuuksia, jotka voivat viedä suomalaisen peliteollisuuden pysyvästi maailmankartalle.
Supercell suomalaisen peliteollisuuden kärjessä
Suomen suurin peliyhtiö Supercell on erinomainen esimerkki suomalaisesta huippuosaamisesta ja innovatiivisuudesta ja yhtiön tuotanto onkin otettu erinomaisesti vastaan myös muualla maailmassa. Yhtiön voimakasta kasvua ovat auttaneet muun muassa uuden hittipelin Clash of Clansin julkaiseminen ja Aasian pelimarkkinoille laajentaminen. Clash of Clans saavutti julkaisunsa jälkeen ennennäkemättömän suuren suosion ja nousi hetkessä App Storen latauslistan kärkeen. Pelin suosio oli peräti niin suuri, että menestyneimpien pelaajien kerrotaan käyttävän peliin jopa satoja euroja viikossa. Suurimmat fanit odottelevat pelille jo jatko-osaa ja aiheelle omistetuilla foorumeilla käydään kiivasta keskustelua myös siitä, pitäisikö Clash of Clans-mobiilipelistä kehittää myös nettikasinolla pelattava kolikkopeli. Tällä hetkellä kasinopelien ystävät joutuvat vielä kuitenkin tyytymään muihin tarjolla oleviin teemapeleihin ja kolikkopeleihin, joihin pääsee tutustumaan esimerkiksi jollakin kasinovertailusivustolla.
Menestys perustuu digitaalisiin vahvuuksiin
Digitalisaation kasvu on muokannut yritysten liiketoimintaa monella eri tavalla. Se antaa positiivista suuntaa pelien kehitykselle ja johtaa pitkällä aikavälillä myös suuriin kustannussäästöihin.
Kun katsomme alan parhaiten menestyneitä yrityksiä — yrityksiä, jotka ovat onnistuneet tehostamaan toimintaansa, kasvattamaan liikevaihtoaan ja parantamaan asiakaskokemustaan — huomaamme pian, että kaiken menestyksen keskeisimpänä tekijänä on ollut digitalisaatio. Emmekä tarkoita tässä pelkän digitaalisen teknologian käyttöönottoa tai digitalisaation ymmärtämistä, vaan digitalisuuden sitomista osaksi yrityksen koko liiketoimintastrategiaa. Menestyvät pelialan yritykset ovat ymmärtäneet, että menestyäkseen heidän on rakennettava sisäiset päätöksensä digitaalisille vahvuuksille, suunnitteli yritys investointeja sitten tuotekehityksen, markkinoinnin tai asiakaspalvelun saralla.